Futás és a térd ízületi gyulladása

Futótérd – mit tehetünk, ha fáj a térdünk a futástól?

A "futótérd szindróma" amatőr és profi sportolók körében is ismert jelenség. De vajon mi okozza, és mit tehetünk a gyötrő fájdalom enyhítéséért? Összegyűjtöttük bevált praktikáinkat!

Futótérd – mit tehetünk, ha fáj a térdünk a futástól? - Budapesti Mozgásszervi Magánrendelő

Az utóbbi években egyre népszerűbbé váltak a szabadidő sportok. A legkedveltebbek ezek közül a futás, a konditermi edzések, a teniszezés, a kerékpározás és az úszás. Ahogy növekszik a sporttal töltött órák száma, úgy nő a sportsérülések, és még inkább a sporttal kapcsolatos túlterheléses ártalmak gyakorisága is.

Túlterheléses ártalomnak nevezzük azokat a sérüléseket, melyek sport közben a sorozatos mikrotraumák következtében alakul ki.

Szabad-e futni, kerékpározni fájós térddel?

Ez annyit jelent, hogy a szalagokat, izmokat és íntapadásokat nem egy nagy energiájú sérülés, hanem sok apró húzódás, rándulás, vagy más mechanikai inger éri. Ennek következtében a szövetek adott esetben ugyanúgy károsodhatnak, mintha egy nagyobb sérülés érné őket.

fáradtság légszomj ízületi fájdalom fájdalom a vállízületben skoliozussal

A sérülések artrózis kezelés magnetoterápia helytelen edzésmódszer, hirtelen emelkedő edzésintenzitás, nem megfelelő sportszerek, illetve sportpálya következtében alakulnak ki.

Futás következtében a leggyakrabban előforduló túlterhelések a térdízület körül jelentkeznek. Mi okozza a térd fájdalmát? Ez általában a térdkalács alsó részén csúcsánritkábban a térdkalács felső pólusán bázisán jelentkezik és a futás közben jelentkező fájdalom a vezető tünet. Gondoljuk el, ha valaki 5 km-t fut, akkor futás és a térd ízületi gyulladása mint lépést tesz meg.

Minden egyes lépésnél a combizom megfeszül és az erőt a térdkalácson át közvetíti a lábszárra. Ez oldalanként körülbelül görcsös fájdalom a térdízületben jelent.

futás és a térd ízületi gyulladása fájdalom a jobb kéz vállízületében, mit kell tenni

Ha ehhez a nagy terheléshez nem fokozatosan szoktatjuk hozzá a szervezetünket, akkor túlterheléses panaszok kialakulására kell számítanunk. A térdkalács csúcsán és a bázisán a combizom, illetve a térdkalács ín tapadási területén gyulladás alakul ki, mely miatt sokszor abba kell hagynunk a futást. Hallott már az ITB szindrómáról?

Térdízületi fájdalom (Dr. Váczi Gábor ortopéd sebész)

Most fog! Hazánkban sok futó az angol szakirodalomban használt nevén - ITB szindrómának - ismeri. A combcsont külső oldalán lévő kis kiemelkedés felett a térd hajlítása közben átugrik, körülbelül 30 fokos hajlítási helyzetben.

fájdalom a metakarpofalangeális ízületben kenőcs a lábak ízületeire

Ez a fent leírt 5 km futás közben oldalanként szintén mintegy szor történik meg. Ez a sokszor bekövetkező súrlódás az ismétlődő mechanikus ingerek miatt a szövetek irritációjához, majd gyulladásához vezethet. A súlyfelesleg is okozhat túlzott terhelést! A helyzeten tovább ront, hogy sokan a túlsúly miatt kezdik el a sportot, és a hosszabb távokat enyhe, vagy közepes súlyfelesleggel kezdik el. Ezzel a térdízületre még nagyobb terhelést rónak.

A túlterheléses ártalmakra jellemző, hogy kifejezetten makacs problémák, gyógyulásuk sokszor sokáig tart. A fent leírtakon kívül a túlterheléses szindróma kialakulásához hozzájárulhatnak még a helytelen futótechnika, a nem megfelelő futócipő és a betonon, vagy aszfalton való futás. Hogyan előzzük meg a futás okozta térdfájdalmakat?

Így kíméljük a térdet futásnál

Tippek A túlterheléses ártalmak gyógyításában a legfontosabb és leghatékonyabb módszer a megelőzés. Fusson puhább talajon!

  • Zsibbadás és bizsergő fájdalom az ízületekben
  • Futás: három jó megoldás térdfájdalomra Sokan készülnek őszi futóversenyekre, hosszabb-rövidebb távokat célul tűzve, de az edzésekben akadályozhatja őket az erős térdfájdalom.
  • A csípőízület leghatékonyabb kezelése
  • Válság és fájdalom a bokaízületben
  • Folyadék a bokaízületben hogyan kell kezelni
  • Amikor a barátaim megtudták, sorra figyelmeztettek, hogy ha nem hagyom abba, tönkreteszem a térdízületeim.
  • A térdfájdalom sokakat érint, és számos oka lehet.
  • Megduplázódott a térd ízületi gyulladásával küzdők szá

A helyes cipőválasztás, a puhább talaj választása rekortán, vagy salak pálya, esetleg terep mind fontos szempont lehet. Fokozatosan növeljük a távot!

Frányó Eszter

Emellett érdemes megkérdeznünk edzőket, vagy futáshoz értő szakembereket a megfelelő technikáról. A távot soha ne növeljük túl gyorsan, különösképpen akkor nem, ha súlyfelesleggel küzdünk!

A táv növelésének üteme annál lassabb legyen, minél idősebb korban kezdjük a sportolást. Ugyanez 40 éves kor felett már sokkal kevésbé igaz. Merevebbek vagyunk, lassabb a szövetek regenerációja terhelést követően. Testsúlyunknak futás és a térd ízületi gyulladása sportágat válasszunk! Amennyiben túlsúllyal kezdünk sportolni, inkább gyaloglással, gyorsgyaloglással, vagy nordic walkinggal kezdjünk! Mindig melegítsünk be futás előtt!

Mindig fordítsunk megfelelő figyelmet a bemelegítésre, az izmok sportra való előkészítésének! Az edzések után is fontos, hogy még percet mozogjunk, lassan hagyjuk kihűlni az izmokat! Ilyenkor sokat segít a regeneráció gyorsításában a stretching, az izmok passzív nyújtása. Vegyük komolyan testünk jelzéseit!

Szabad-e futni, kerékpározni fájós térddel?

Sportolás közben figyeljünk a testünk jelzéseire! Ezek jelentkezése esetén semmiképpen se erőltessük tovább a sportolást! Ilyenkor sokan megnyugszanak, úgy gondolják, csak egy átmeneti kis fájdalom volt és ismét futnak, sőt ugyanazt a hosszabb távot futás és a térd ízületi gyulladása.

Ne tegyük! Ilyenkor kezdjünk lazábban, kisebb távokkal, figyelve a fájdalom ismételt kialakulására.

a kiemelkedések és az ízületi gyulladások kezelése az ízületek és szövetek gyulladásának kezelése

Amennyiben ismét kialakul, úgy hosszabb kihagyást kell alkalmaznunk! Pihentessük térdeinket!

Hogy jelentkezik a térdfájdalom ?

Ha már kialakult a baj, néhány hétre hagyjuk abba a futást. Sokszor segíthet más, futással nem járó sportokra való átnyergelés. Ilyen lehet például egy laza kerékpározás, úszás. A stretching szintén sokat segíthet a panaszok csökkentésében. Ennek megfelelő megtanulásában és szakszerű kivitelezésében segíthetnek gyógytornászaink.

  • Váll glenoid ajakkárosodás
  • Térdszalagsérülés miatti térdfájás Az ínszalag egy rövid, kemény rostokból álló szövetszalag, amelyet legnagyobb részben hosszú, szálas kollagénmolekulák alkotnak.
  • Fermatron térdkezelés
  • Csípőízület porcjavító termékei
  • Fájdalomcsillapítók ízületek és izmok fájdalmaira

Mutassuk meg a térdünket szakorvosnak! Ha a panaszok mindezek ellenére is visszatérnek, akkor érdemes szakemberhez fordulni és orvosi tanácsot, kezelést igénybe venni!

Olvassa el is