Eszközök az ízületi mobilitás helyreállításához

Okozza az ízületi gyulladás, a bokaízület

Milanovich Domi Ezt a 9 dolgot eszközök az ízületi mobilitás helyreállításához halogasd, ha sikeres akarsz lenni A fitlabda, a henger és az egyensúlyozó-párna nem csupán színesíti az edzéseidet, de jobban fejleszti az erőt, stabilizálási képességeidet és az egyensúlyt is. A mozgásprogramok kapcsán az utóbbi években egyre több szó esik arról, mennyire fontos szempont az eszközök az ízületi mobilitás helyreállításához során a stabilizáló izmok erősítése.

A felszíni mozgatóizmainkhoz képest ezek mélyebb rétegben helyezkednek el, ezért emlegetjük őket mélyizmokként. Szerzőnkről Dávid Enikő pilatesoktatószemélyi edző, fő profilja a pilatesalapú funkcionális edzések gerinc- és ízületi problémák esetén; valamint a várandós torna és a szülés utáni regeneráló edzések. Oktatóképzések vezető tanáraként osztja meg tudását a leendő edzőkkel. A törzs eszközök az ízületi mobilitás helyreállításához elsődleges feladata a gerinc helyzetének stabilizálása: az erős core-nak köszönhetően tartásunk szép lesz, és mivel segít megőrizni testünk szimmetriájátizmainkat harmonikusan, funkciójuknak megfelelően tudjuk használni a mindennapokban, alul- és túlterhelés nélkül.

Fontos megemlíteni még, hogy bármely sportág edzéseinek hatékonyságán sokat javít, ha gerincoszlopunk és annak kisízületei ruganyosak és jól működnek, azaz nem kell aggódni egy esetleges túlterhelés, lesérülés kockázatán, a sportágspecifikusan fejlesztésre fogott mozgatóizmok pedig jóval nagyobb teljesítményre lesznek képesek. Szemléletes kifejezéssel ezeket izomfűzőnek is hívjuk, hiszen aktívan bekapcsolva ez tartja stabilan a gerincoszlopunkat: felel a helyes testtartásért, illetve a gerincünk többirányú és megfelelő mértékű mozgásáért egyaránt.

Mely izmok látják el ezt a feladatot? A legmélyebben a gerincnél futó gerincfeszítő izmok, a hasizmok rétegei nevezetesen a haránt hasizom, külső és belső ferde hasizom, egyenes hasizomaz ágyéki szakaszon a négyszögletű ágyékizom, sokbahasadt izmok, alulról a medencefenék izmai, felülről pedig a rekeszizom.

Ízületeink stabilitásáért szintén a környező mélyizmok felelnek, így előfordulhatnak olyan esetek, amikor azok erősítése is jobban előtérbe kerül.

Ízületi gyulladás kezelése a bokaízület, az első tünetek, fotók

Például ha egy sérülés vagy ortopéd műtét után rehabilitációra szorul a boka vagy a térd, akkor az izomfunkció helyreállítása, az eszközök az ízületi mobilitás helyreállításához stabilizálása a mély rétegeknél kezdődik.

Vagy a ritka ízületek betegségeinek neve valamely ízületünket bizonyos sportágban jelentősebb terhelés éri például a squash gyors fordulással járó instant helyzetváltoztató mozdulataiakkor jobban fel kell készíteni a kihívásokra, és érdemes fókuszba helyezni az azt stabilizáló izmok erősítését.

Tegyük hát tisztába, melyek is pontosan azok az elemek az edzések során, amelyek ezt a stabilizációs célt megvalósítják!

Nem feltétlenül kell hozzá eszköz, elég maga a testünk Mindenféle segédeszköz nélkül is tudunk olyan statikus testhelyzeteket felvenni, eszközök az ízületi mobilitás helyreállításához a törzs mélyizmainak erősítése megvalósul.

eszközök az ízületi mobilitás helyreállításához váll fájdalom, mint enyhíti

Kezdők akár ezekkel is elégséges alapozást végezhetnek, ráadásul már önmagában a testhelyzetek módosítása is könnyített vagy nehezített kivitelezésű opció lehet. Értelemszerűen minél jobban megdöntjük a felsőtestet a merőleges vonalához képest, annál nehezebb dolga lesz a stabilizáló izmoknak.

Ízületi stabilitás/mobilitás

Népszerűek még core erősítés céljából a négykézláb térdelőhelyzetben végzett vagy kartámaszos gyakorlatok például a  plankhiszen többé-kevésbé instabil alaphelyzetben kell statikusan kitartott gyakorlatot végeznünk. Minél távolabb vannak egymástól a kitámasztási pontok, annál nagyobb kihívás elé állítjuk a core izmokat. Ha fokozni akarjuk ezt, akkor akár el is emelhetjük az egyik karunkat vagy egyik lábunkat, sőt egy karunkat és lábunkat egyszerre.

eszközök az ízületi mobilitás helyreállításához

Az egyensúlyunk illetve annak hiánya összefüggést mutat ugyanis a core működésével, és az erős core segíthet az egyensúly javításában is. Ha valami miatt egyensúlyunk bizonytalan — legyen az a belső fül valamely problémája, látás, izom- vagy ízületi működés elégtelensége —, az agyunk feldolgozza ezt az információt, és a megfelelő jelzést küldi vissza azoknak az izmoknak, amelyeknek dolgozniuk kell az egyensúly visszanyerése érdekében.

Amennyiben azok képtelenek a mozdulatot elvégezni, vagyis stabilizálni, jelentősen nő az esés veszélye. A statikus, illetve dinamikus egyensúlyi feladatok révén egyszerre fejleszthető a balansz és gyakorolhatnak a stabilizálók is. Van, amikor jobban járunk, ha eszközt is használunk Bár ezekből a pusztán saját testünkkel végzett gyakorlatokból is rengeteg áll rendelkezésünkre, és a változatosságra sem lenne panasz, mégsem minden esetben bizonyulnak szerencsés választásnak.

Mi veszélyes az intraartikuláris folyadék hiányában?

Azok, akik valamilyen ízületi problémával vagy sérüléssel küzdenek, kifejezetten nehezen fognak teljes testsúlyt terhelni például egy beteg térdre, bokára, vagy egy váll- vagy csuklóproblémával nem lesz sajnos hasznos a plank. Szerencsére már számos olyan eszköz kapható, amely instabilitással színesíti akár a már jól ismert gyakorlatainkat, avagy újak tucatjait fedezhetjük fel általuk.

Íme a leggyakrabban fellelhető instabil eszközök: a fitlabda különböző formái gömb, földimogyoró alakú egyensúlypárnák, -deszkák, -korongok és -hengerek egyensúlyozó-féllabdák továbbá minden olyan felszerelés, amely arra való, hogy kibillentsen bennünket az egyensúlyunkból csúszkák, funkcionális kötelek, rezgő rudak stb. Milyen célokat szolgálhatnak ezek az edzések?

Hogyan növelhető az ízületek kenése?

Az instabil eszközökkel történő edzések többféle néven futnak, és különféle edzéscélokat helyezhetnek a középpontba, bár meglehetősen nagy átfedéseket mutatnak. Ahogy volt már róla szó, beszélhetünk egyrészt balansz tréningről, azaz az egyensúly javításáról. Ez az idősebbeknek szóló tornáknál szinte alapvetés, de természetesen mindenkinek hasznára válik. A core tréning szinte minden esetben együtt jár a szigorúan vett stabilizáló mélyizmokon túl a másodlagos stabilizálók, azaz a hasizmok, az alsó háti szakasz edzésével is, vagyis az instabil eszközök bevetésével gyakran a klasszikus has - és hátizom-erősítő gyakorlatok kapnak egy plusz stabilizációs elemet.

MOtion Free Hungary

Tegyük hozzá, hogy a core stabilitás optimális esetben együtt jár a törzs mobilitásának fejlesztésével is, hiszen a gerincünket körülvevő izmok erősítése azt is fogja jelenteni, hogy a gerincoszlopunk képes lesz elvégezni azokat a mozdulatokat, amelyekre hivatott. Vagyis a mostanában egyre divatosabb mobilitásfókuszú edzések is ebbe a körbe tartoznak. Valamint az ízületek terhelhetőségét és flexibilitását is tudjuk javítani az instabil eszközök által, itt a skála egészen széles lehet a rehabilitációtól a különböző versenysportok keresztedzéseiig.

Stabilizációt mindenkinek! A téma attól izgalmas és nagyon is aktuális, hogy szinte kivétel nélkül mindenkinek szüksége van illetve lenne az ezekkel az eszközökkel történő mélyizom-erősítésre.

  • Az erőssége ProFlexen természetes és hatékony hatása az egészséges ízületekre és a jó csont konzisztenciára.
  • Mire jók az instabil eszközök az edzésben? - Dívány

A gerincünk ki van téve a  mindennapok extrém kihívásainak ülőmunka, képernyőnézés, előnytelen statikus testhelyzetek stb. A mozgásprogramjaikat tudatosabban tervezők, esetleg adott sportot űzők számára pedig immár alapvetésnek kellene lennie, és a szakedzés mellett jelentős hangsúlyt illene kapnia. Összefoglalva: az ma már egyértelmű, hogy a jó stabilitás minden hétköznapi mozgásunk és bármely tervezett mozgásprogram tekintetében komplex összefüggő rendszert hoz létre: a test mélyizomzatának jó funkcionalitását biztosítja, a sportteljesítmény növelésének záloga, és a sérülések megelőzésében is jelentős szerepet játszik.

eszközök az ízületi mobilitás helyreállításához

Ideje imbolyogni, instabil eszközökre fel! Ne maradj le semmiről!

életkorral összefüggő ízületi betegség a glükozamin-kondroitin költsége

Olvassa el is